سفرهای علمی

 

زحل پس از مشتری، دومین سیارهٔ بزرگ منظومه شمسی و ششمین سیاره دور از خورشید است. زحل یک گلوله گازی غول‌پیکر است که با وجود حجم زیادش تنها ۹۵ برابر زمین جرم دارد. چگالی این سیاره حدود یک‌هشتم زمین و کمتر از آب است.



ادامه مطلب ...


           
شنبه 3 فروردين 1392برچسب:, :: 11:6
فاتح

 

عطارد نزدیکترین سیاره به خورشید است. از این رو ، دمای آن در روز به 400 درجه سانتیگراد می‌رسد. در این دما سرب هم ذوب می‌شود. شبها دما افت می‌کند و احتمالا تا 200 درجه سانتیگراد پایین می‌آید. عطارد جو ندارد و نمی‌تواند گرما را نگه دارد.



ادامه مطلب ...


           
شنبه 3 فروردين 1392برچسب:, :: 10:29
فاتح

 

مشتریپنجمین سیاره نزدیک به خورشید و اولین غول از چهار غول گازی است. مشتری بزرگترین سیاره منظومه شمسی بوده و جرم آن از تمام سیارات دیگر بیشتر است.

 



ادامه مطلب ...


           
شنبه 3 فروردين 1392برچسب:, :: 10:0
فاتح

 

 

حرکت وضعی زهره تا سال ۱۹۶۱ یک راز بود، در آن سال رادیو اختر شناسان ابتدا در میان ابرهای سیاره ای به جستجو پرداختند و همچنین در اتمسفر متراکم سطوح پایین آن چیزی که یافتند بسیار پیچیده بود.

 

 



ادامه مطلب ...


           
پنج شنبه 1 فروردين 1392برچسب:, :: 13:17
فاتح


مدت های مدیدی است که دانشمندان مشغول بررسی امکان وجود حیات در مریخ، سیاره نزدیک و مشابه زمین هستند. این سئوال که آیا در گذشته یا در حال حاضر موجودات زنده در مریخ وجود داشته و دارند یا خیر، کماکان بدون پاسخ باقی مانده است.



ادامه مطلب ...


           
پنج شنبه 1 فروردين 1392برچسب:, :: 12:56
فاتح

 

 

 ستارگان آنقدر دور هستند که طول عمر انسان برای مشاهده حرکات آنها نسبت به یکدیگر با چشم کافی نیست.چنین به نظر می آید که آنها در گنبد آسمان محکم میخ شده اند یاثابت هستند وبه این خاطر بر خلاف سیاره ها که متحرکند ثوابت نامیده می شوند.وضعیت آنها در آسمان نسبت به یکدیگر همواره شکل ها وانگاره های ثابتی را می سازند که به آنها صورتهای فلکی گفته می شود.



ادامه مطلب ...


           
پنج شنبه 1 فروردين 1392برچسب:, :: 13:5
فاتح

 

شهاب سنگها تکه هایی (عموما"سرگردان )جدا شده از سیارکها،ماه،مریخ وحتی شاید دنباله داران با وزنهای بین چند گرم تا چندین تن هستند که از فضا به زمین می افتند . این اجرام تا زمانی که در فضا سرگردان باشند شهاب واره نامیده شده و وقتی که یکی از آنها به جو زمین برخورد می کند معمولا" در ارتفاع های بین 120 تا 90 کیلومتری سطح زمین درخشش مختصری یا ردی درخشان زود گذز  ایجاد می کند که شخانه یا شهاب نام می گیرد. 



ادامه مطلب ...


           
چهار شنبه 1 فروردين 1392برچسب:, :: 13:5
فاتح

 

ماه تنها قمر طبیعی زمین وپنجمین قمر بزرگ منظومه شمسی، چندمیارد سال ایلست که به دور زمین می چرخد. هزاران سال است که انسان آن را نظاره نموده و به عنوان نشانی از خداوند به آن احترام گذاشته است.او...

 



ادامه مطلب ...


           
سه شنبه 1 فروردين 1392برچسب:, :: 13:5
فاتح

  

ستارگان دنباله‌دار بر خلاف اسمشان به هیچ وجه ستاره و منبع تولید انرژی نیستند و نامگذاریشان فقط به دلیل شکل ظاهریشان است که مثل ستاره‌ای هستند که دنباله‌ای داشته باشد، به طوری که واژه comet از کلمه یونانی kometes به معنی مو و سر گرفته شده است. این ستارگان جابجا شونده با وجود چهره تماشاییشان که به سرعت تغییر می‌کند و کاملاً غیرمتناوب و نامنظم به نظر می‌رسد، نشانی از ترس و خرافات بوده اند و مردم ظهور ستارگان دنباله‌دار را علامتی از اتفاقی بزرگ و ناخوشایند می‌دانستند.

 



ادامه مطلب ...


           
سه شنبه 1 فروردين 1392برچسب:, :: 13:5
فاتح

نوشته شده در سه شنبه 91/12/29

 

 

در فضای میان کهکشانی برخورد و حتی ادغام کهکشان‌های ریز و درشت امری طبیعی است. در این ملاقات‌های باشکوه ساختار کهکشان‌ها به‌هم می‌ریزد، گاهی یکی بر گرانش دیگری چیره می‌شود یا کهکشان خُردی سراسر در دل کهکشان غولپیکر بلعیده می‌شود.

 

 

 


 

 



ادامه مطلب ...


           
سه شنبه 1 فروردين 1392برچسب:, :: 13:5
فاتح

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 8
بازدید دیروز : 12
بازدید هفته : 20
بازدید ماه : 20
بازدید کل : 19096
تعداد مطالب : 36
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1